درحال بارگذاری...

آفت مینوز گوجه‌فرنگی

دسته بندی: بلاگ پروازیاران سیرنگ

آفت مینوز گوجه‌فرنگی


آفت مینوز گوجه‌فرنگی

این مطلب توسط پروازیاران سیرنگ منتشر شده است


 آفات گوناگون نه تنها مزارع وسیع گوجه‌فرنگی در اقلیم‌های مختلف را مورد حمله و خسارت قرار می‌دهند بلکه گلخانه‌ها هم از خطر آن در امان نیستند. یکی از این آفات مینوز گوجه‌فرنگی است. این آفت چند نسلی است، خواب زمستانه یا تابستانه ندارد و در یکسال بین ۱۰ تا ۱۲ نسل دارد. آفت مینوز یک پروانه کوچک است که در شب قدرت پرواز دارد که به آن شب‌پره می‌گویند. شب‌پره‌های بالغ به رنگ قهوه‌ای مایل به نقره‌ای هستند، لاروها به رنگ کرم یا زرد روشن تا سبز هستند.

خسارت آفت مینوز گوجه‌فرنگی

لاروهای این آفت از قسمت گوشتی برگ که بین لایه رویی و زیرین برگ است به شدت تغذیه می‌کنند و علاوه بر این باعث از بین بردن سبزینه برگ می‌شوند، فضولات سیاه آنها درون این دالان مشاهده می‌شود. در ساقه هم، لارو آفت، تونل‌هایی ایجاد می‌کند که باعث قطع شدن آوند‌ها  و کم شدن رشد گیاه می‌شود. خسارت اصلی این آفت روی میوه‌ها است که باعث فساد و نابودی میوه و کاهش بازارپسندی ان می‌شود. خسارت آفت روی میوه های سبز دیده می‌شوند  و میوه رسیده ممکن است کاملاً از بین برود. دالان‌های روی میوه که در اثر تغذیه لارو آفت مینوز ایجاد می‌شوند، می‌تواند راه ورود عوامل میکروبی و قارچی باشند که باعث ایجاد ساد روی میوه می‌شوند.

آگاهی از نحوه خسارت و راه‌های کنترل این آفت نقش موثری در کاهش کنترل این آفت دارد. رعایت تناوب زراعی، استفاده از نشاء‌های سالم، کنترل علف‌های هرز، شخم عمیق خاک و آفتاب‌دهی و در صورت لزوم کاربرد روش‌های شیمیایی برای جلوگیری از خسارات این آفت توصیه می‌شود. به کار‌‌گیری پهپاد کشاورزی برای سمپاشی باعث از بین رفتن این آفت می‌شود. 


نسیم نصیری، تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۲/۱۸


کشاورزی پهپاد آفات سیرنگ سم سمپاش کود سادونا

این مطالب را هم بخوانید!

تغذیه ماهیان آب شور

آیا میدانید تغذیه ماهیان شور چگونه است؟ نقش تغذیه ماهیان آب شور چیست؟ عنوان: تغذیه ماهیان آب شور: چالش‌ها و راهکارها چکیده: پرورش ماهیان در محیط‌های آب شور به عنوان یکی از بخش‌های مهم صنعت آبزی‌پروری رشد چشمگیری داشته است. با افزایش جمعیت جهان و کاهش منابع آب تازه، پرورش ماهیان در محیط‌های آب...

ادامه مطلب »

عناصر غذایی مورد نیاز درختان م...

این مطلب توسط پروازیاران سیرنگ منتشر شده است

ادامه مطلب »

Polychrosis botrana کرم خوشه-خ...

در اکثر تاکستان-های دنیا انتشار دارد. این حشره به رنگ عمومی قهوه ای همراه با نوارها ...

ادامه مطلب »

در سراسر ایران با کاربران حرفه‌ای

عملیات کارشناسان سیرنگ

استان مازندران
استان گلستان
استان آذربایجان

+98 21 4417 9162

مدیر فروش داخلی 107

+98 21 4417 9168

کارشناس فروش 1 - داخلی 101

+98 21 4417 9112

کارشناس فروش 2 - داخلی 102

+98 21 4417 9218

کارشناس فروش 3 - داخلی 103

+98 21 4417 9234

مدیر ترویج - داخلی 108

+98 21 4417 9228

خدمات پس از فروش - داخلی 116